Biela na bielej

Synopsa

Biela na bielej formou videodenníka dokumentuje pobyt režisérky na poľskej antarktickej stanici, kde v roku 2017 nakrúcala snímku FREM (2019), ktorej hlavnou postavou je umelá neurónová sieť. Počas pobytu vedie autorka chatové konverzácie s umelou inteligenciou, ktoré sa dotýkajú povahy filmu, umenia a zmyslu života a odhaľujú spôsob myslenia oprostený od ľudskosti a emocionality, nútiaci k hlbokej introspekcii. Vo filme je zachytený súboj s vlastným telom a mysľou v extrémnych podmienkach. Biela na bielej je pokus o vyjadrenie zážitku dočasného pozorovateľa,
ktorý sa ocitne v nepoškvrnenej prírode — monumentálnej, krásne a indiferentnej zároveň.

Po filme FREM na tému umelej inteligencie reaguje režisérka v najnovšej snímke osobnejšou formou a smerom k divákom vznáša zásadné otázky, ktoré v nej tento extrémny zážitok z nakrúcania vyvolal. „Ako sa dá myslieť niečo principiálne neľudské? Nakrúcam film o umelej inteligencii, ale je to čoraz ťažšie, absurdnejšie. Antarktická krajina funguje ako droga. Chodím v bielej tme a hľadám pocit úľavy? Som hmota s vedomím, ďaleko od termodynamickej rovnováhy. To je jediné, o čom viem podať správu,” hovorí režisérka a zároveň producentka filmu Viera Čákanyová o Bielej na bielej.