Biela na bielej vyhrala českú súťaž na Jednom svete, v medzinárodnej premiére ju uvedie prestížny Sheffield DocFest

Jedna z tohtoročných vlajkových lodí distribučnej spoločnosti Film Expanded, dokumentárna snímka Biela na bielej od slovenskej režisérky Viery Čákanyovej, sa včera stala hlavným víťazným filmom českej súťaže na Medzinárodnom filmovom festivale Jeden svet v Prahe. Intímny autorský denník, ktorý vznikol počas nakrúcania Čákanyovej predošlého filmu FREM na Antarktíde žne cenu za cenou a má nakročené k pozoruhodnej medzinárodnej festivalovej ceste. Odštartoval ju koncom minulého roka na jihlavskom festivale dokumentárnych filmov, kde sa stal víťazom hlavnej súžaže a po aktuálnom ocenení na Jednom svete sú naplánované ďalšie uvedenia Bielej na Bielej v súťažných sekciách áčkových dokumentárnych festivalov, počnúc júnovým britským
Sheffield DocFest-om. 8. júla vstúpi film do širokej slovenskej distribúcie.

Biela na bielej formou videodenníka dokumentuje pobyt režisérky na poľskej antarktickej stanici, kde v roku 2017 nakrúcala snímku FREM (2019), ktorej hlavnou postavou je umelá neurónová sieť. Počas pobytu vedie autorka chatové konverzácie s umelou inteligenciou, ktoré sa dotýkajú povahy filmu, umenia a zmyslu života a odhaľujú spôsob myslenia oprostený od ľudskosti a emocionality, nútiaci k hlbokej introspekcii. Vo filme je zachytený súboj s vlastným telom a

mysľou v extrémnych podmienkach. Biela na bielej je pokus o vyjadrenie zážitku dočasného pozorovateľa, ktorý sa ocitne v nepoškvrnenej prírode — monumentálnej, krásnej
a indiferentnej zároveň.

Medzinárodná porota českej súťaže festivalu Jeden svet udelila Bielej na bielej hlavnú cenu s podmanivým slovným hodnotením: „Originálny, inovatívny film s presahom, ktorý sa nielen pôsobivo vyjadruje k environmentálnej kríze, ale pripomína tiež bezvýhradnú krásu tohto sveta a upozorňuje na to, že každá kríza je krízou vedomia.”

„Biela na bielej vznikala ako spontánny, intímny film. Vo chvíľach samoty a kontemplácie v antarktickej bielej tme mi nenapadlo, že by mohol osloviť širšie publikum. O to viac ma každé ocenenie prekvapí a poteší,” vyjadrila sa k verdiktu poroty Viera Čákanyová

Po snímke FREM, ktorá zarezanovala aj na festivaloch ako je Berlinale a vďaka spoločnosti Film Expanded aj v slovenských kinách, sa vo svojom novom diele Čákanyová divákom prihovára osobnejšou formou. „Nakrúcam film o umelej inteligencii, ale je to čoraz ťažšie, absurdnejšie. Antarktická krajina funguje ako droga. Chodím v bielej tme a hľadám pocit úľavy? Som hmota s vedomím, ďaleko od termodynamickej rovnováhy. To je jediné, o čom viem podať správu,” doplnila režisérka a zároveň i producentka Bielej na bielej Čákanyová.

„Ako predtým FREM, tak teraz je to Biela na bielej, ktorá sa stáva absolútnym fenoménom. A ten doslova nemožno prehliadnuť, keďže je to náš najoceňovanejší a na renomovaných zahraničných festivaloch najuvádzanejší titul. Veľká poklona patrí Viere Čákanyovej nielen za výnimočný umelecký výkon, no aj za to, ako dokázala netradičné nakrúcanie v nehostinných podmienkach Antarktídy tak kvalitne zvládnuť," vyjadril sa spoluzakladateľ a jeden zo šéfov spoločnosti Film Expanded Matej Sotník.

„Biela na bielej vstúpi 8. júla do širokej slovenskej distribúcie, no ešte predtým ju čaká niekoľko špeciálnych uvedení, z ktorých by som rád dal do pozornosti najmä slávnostnú premiéru filmu na otvorení Ozvien Ji.hlavy v Bratislave, ktoré organizujeme v populárnej bratislavskej Novej Cvernovke. Otvárať ozveny najväčšieho stredo- a východoeurópskeho festivalu dokumentárnych filmov hlavným víťazom uplynulého ročníka, ktorý je zároveň súčasťou nášho distribučného katalógu, nás mimoriadne teší a baví," dodal Sotník, ktorý zvedavým divákom a diváčkam odkazuje, aby ostali naladení/é, pretože v kinách čoskoro uvidia slovenský film, aký tu ešte nebol. Minimalistický, mrazivý, hlboko filozofický, zatínajúci do živého a nesmierne hravý zároveň.