Slovenský film Biela na bielej režisérky Viery Čákanyovej je absolútnym víťazom 24. MFDF Ji.hlava

Úplne nový dokumentárny titul z katalógu slovenskej distribučnej spoločnosti Film Expanded s názvom Biela na bielej od slovenskej režisérky Viery Čákanyovej získal cenu za najlepší dokumentárny film v sekcii Opus Bonum na 24. ročníku prestížneho Medzinárodného festivalu dokumentárnych filmov Ji.hlava v Českej republike. Snímka predstavuje uchvátné denníkové záznamy z režisérkinho pobytu na Antarktíde, kde nakrúcala aj svoj predchádzajúci film FREM. Ten v septembri do slovenských kín s veľkým úspechom priniesla Film Expanded a budúci týždeň ho čaká uvedenie na online verzii festivalu Jeden svet.

Vybrané filmy do hlavnej sekcie Opus Bonum jihlavského festivalu každoročne predstavujú nové pozoruhodné dokumenty v medzinárodnej alebo svetovej premiére. Z desiatich uvedených filmov zvolil porotca a významný azerbajdžanský režisér Hilal Baydarov ako najlepší druhý celovečerný film Viery Čákanyovej Biela na bielej so zdôvodnením: „Za to, že ide o veľmi úprimné, odvážne a inšpirujúce dielo, ktoré nám ukazuje, ako ťažké a takmer nemožné je nakrútiť film sám o sebe.”

Biela na bielej formou videodenníka dokumentuje pobyt režisérky na poľskej antarktickej stanici, kde v roku 2017 nakrúcala snímku FREM (2019), ktorej hlavnou postavou je umelá neurónová sieť. Počas pobytu vedie autorka chatové konverzácie s umelou inteligenciou, ktoré sa dotýkajú povahy filmu, umenia a zmyslu života a odhaľujú spôsob myslenia oprostený od ľudskosti a emocionality, nútiaci k hlbokej introspekcii. Vo filme je zachytený súboj s vlastným telom a mysľou v extrémnych podmienkach. Biela na bielej je pokus o vyjadrenie zážitku dočasného pozorovateľa,
ktorý sa ocitne v nepoškvrnenej prírode — monumentálnej, krásne a indiferentnej zároveň.

Po filme FREM na tému umelej inteligencie reaguje režisérka v najnovšej snímke osobnejšou formou a smerom k divákom vznáša zásadné otázky, ktoré v nej tento extrémny zážitok z nakrúcania vyvolal. „Ako sa dá myslieť niečo principiálne neľudské? Nakrúcam film o umelej inteligencii, ale je to čoraz ťažšie, absurdnejšie. Antarktická krajina funguje ako droga. Chodím v bielej tme a hľadám pocit úľavy? Som hmota s vedomím, ďaleko od termodynamickej rovnováhy. To je jediné, o čom viem podať správu,” hovorí režisérka a zároveň producentka filmu Viera Čákanyová o Bielej na bielej.

Svoj predchádzajúci film FREM uviedla režisérka v svetovej premiére na minuloročnom MFDF Ji.hlava a v medzinárodnej premiére tento rok na prestížnom Berlinale. Početné zahraničné festivalové uvedenia nedávno doplnila Cena Pavla Kouteckého za najlepší český dokumentárny debut na českom festivale ELBE DOCK.

Biela na bielej je majoritnou slovenskou produkciou spoločnosti Guča podporenou Audiovizuálnym fondom. Film vznikol v koprodukcii s českou spoločnosťou Marina Films. Do slovenských kín uvedie v priebehu budúceho roka snímku Biela na bielej distribučná spoločnosť Film Expanded. „Máme nesmiernu radosť, že jihlavský festival dokumentárnych filmov ocenil snímku Biela na bielej, ktorú považujeme za jeden najvýnimočnejších titulov v našom distribučnom portfóliu. Kontemplatívny denník z Antarktídy je zároveň nádhernou filozofickou esejou o potrebe zvnútornenia vzťahu jednotlivca k dnešnému svetu. Veľmi sa tešíme, ako film v budúcom roku prinesieme slovenskému publiku,” vyjadril sa spoluzakladateľ a manažér Film Expanded, ktorý tento rok na jihlavskom festivale zastupoval slovenský distribučný sektor na industry paneli krajín V4 zameranom na inovatívne formy distribučných stratégií v pandemickej realite dneška a bol tiež členom medzinárodnej poroty v rámci sekcie celovečerných debutov.

O Bielu na bielej okamžite prejavili záujem významné svetové médiá. Najnovšie rozhovor s režisérkou priniesol medzinárodným čitateľom známy magazín Variety, ktorý už upriamuje pozornosť aj na poslednú časť Čákanyovej trilógie: https:// variety.com/2020/film/global/white-on-white-viera-cakanyova-brave-new- world-1234820471/